Děti a peníze: Jak je naučit zacházet s kapesným?

Ještě dříve, než rodič vybaví své dítě peněženkou s drobnými, měl by ho, dle rady psychologů, se světem financí seznámit o něco jednodušším způsobem. Stačí ho s sebou například několikrát vzít na nákup oblečení nebo potravin.

Vydáno: 29. 9. 2021
Kategorie: Spořím si
Zdroj: PartnersNews

Dítě tak přirozeně a velmi rychle pochopí, jak to s penězi chodí a že se za věci platí. Podle zájmu ho do přímého kontaktu s penězi také postupně zapojujeme.

„Okolo třetího roku věku můžeme dítě do placení nějakým způsobem zapojit, může matce pomáhat vyndat peněženku nebo předat samo menší obnos na pokladně,“ radí psycholog ze společnosti New Perspective Solution Petr Kornacki.

Samotné kapesné pak doporučuje spojit se začátkem školní docházky. Takové období je pro děti podle Kornackého významným předělem v životě a krokem k rozvoji jejich samostatnosti.

Více než polovina dětí dostává kapesné již v předškolním věku. V průměru jim rodiče dají 100 korun na měsíc. S nástupem do školy pak částku navyšují. Avšak jen dávat kapesné nestačí.

Zkušenosti z praxe
Psychologové zároveň upozorňují i na způsob hospodaření samotných rodičů a jeho vliv na to, jak bude pravděpodobně v budoucnu s penězi zacházet i jejich dítě.

„Pokud je u nás něco v nepořádku, tak nemůžeme očekávat, že to naše děti nebudou vnímat a naučí se s penězi zacházet jinak, než jak jim to, většinou nevědomky, předvádíme,“ uvádí.

Jeho slova dokládá svou zkušeností z praxe finanční poradce skupiny Partners Ondřej Hatlapatka. Podle něj se schopnost vyjít s penězi stejně jako si na něco ušetřit v rodinách naneštěstí často přenáší z generace na generaci.

„Mám klientku samoživitelku se dvěma dospívajícími dětmi, která pracuje ve školní jídelně. I přes její podprůměrný měsíční příjem dostávají její děti kapesné zhruba 400 korun na měsíc a ušetří si z něj i na oblečení,“ vypráví.

Pro srovnání pak přidává o něco jiný příklad. Nedávno řešil konsolidaci půjček a stabilizaci rodinného rozpočtu u čtyřčlenné vcelku běžné rodiny se slušným příjmem. Jejich děti dostávaly každé dva tisíce korun na měsíc a na otázku, co všechno si z těchto peněz hradí, odpověděly, že to mají na vlastní zábavu.

„Při návrhu na snížení jejich kapesného kvůli předlužené domácnosti děti reagovaly, že je přeci rodičovskou povinností jim měsíční kapesné dávat,“ říká finanční poradce.

O penězích s dětmi mluvte, radí ČBA
S postupným zaváděním kapesného a vedením k samostatnosti v hospodaření s penězi souhlasí i gestorka finančního vzdělávání České bankovní asociace (ČBA) Lucie Nápravová. Podle ní patří kapesné k prvním krůčkům rozvoje finanční gramotnosti u dětí, a je proto třeba mu věnovat pozornost.

„Měli bychom dětem vysvětlit, že z každého příspěvku by si měly část spořit pro případ, že by si chtěly koupit něco většího. V budoucnu pak pro ně bude mnohem snazší pochopit, že z peněz, které mají, si musí vytvářet finanční rezervy,“ vysvětluje.

Podle ní by měly děti první impulzy o financích přijímat od rodičů již v předškolním věku. A postupně se učit tomu, co je drahé, co užitečné a co naopak třeba zbytečné. Bohužel podle výsledků nedávné studie ČBA hovoří o financích v tomto věku s dětmi sotva čtvrtina rodičů. Další více než polovina jich s nimi mluví o penězích až později a zhruba 15 procent rodičů s dětmi o penězích nemluví vůbec.

Zdroj: e15.cz