POZOR NA PODVODY NA ONLINE BAZARECH!

Pravidla bezpečného chování na internetu a v internetovém bankovnictví

Vydáno: 15. 8. 2023

S rostoucím zájmem o nové technologie a prudce se zvyšujícím počtem uživatelů internetového bankovnictví Online Banking a BusinessNet i mobilního bankovnictví Smart Banking UniCredit Bank bychom vás rádi upozornili na několik základních zásad bezpečného chování na internetu a v internetovém bankovnictví.

Jejich dodržováním minimalizujete případné napadení vašich počítačů a mobilních zařízení virem nebo jiným škodlivým softwarem a maximalizujete ochranu svých dat a finančních prostředků. Přečtěte si proto, prosím, pozorně toto desatero.

1.     Své bezpečnostní údaje znáte jen vy a nikdo jiný

Nikdy nesdělujte nikomu dalšímu své bezpečnostní údaje do internetového bankovnictví (uživatelské číslo, heslo, PIN, bezpečnostní kód), ani je neposílejte e-mailem či prostřednictvím sociálních sítí. Především při přihlašování dbejte na své soukromí a kontrolujte, že další osoby nemohou zaregistrovat vaše přihlašovací údaje. Stejně tak nenechávejte váš počítač či mobilní telefon bez dozoru, používejte zámky klávesnic a přístupové kódy k zařízení. Vyvarujte se používání produktů přímého bankovnictví na veřejnosti (například v dopravních prostředcích) nebo v monitorovaných místnostech (například v dohledu bezpečnostních kamer). Současně vám doporučujeme nechat si automaticky posílat SMS či e-maily s informacemi o přihlášení do internetového bankovnictví. Pokud zaregistrujete přihlášení, které jste neprovedli, okamžitě kontaktujte banku.

2.     Hlídejte si, odkud přistupujete do internetového bankovnictví

Nepoužívejte internetové bankovnictví na počítačích, u kterých si nemůžete být jisti, zda na něm nejsou nainstalovány škodlivé programy. Rozhodně se vyvarujte jakýmkoliv veřejným počítačům v internetových kavárnách nebo na letištích a v infocentrech. Pokud to jde, používejte pro přístup do svého internetového a mobilního bankovnictví jen svůj osobní počítač či telefon. Vždy si v hlavičce prohlížeče zkontrolujte, zda do internetového bankovnictví přistupujete zabezpečeným připojením. Poznáte to jednoduše, stránka začíná https:// (důležité je „s“ na konci), případně vás na to upozorní samotný prohlížeč zelenou barvou nebo symbolem zamčeného zámku před názvem webu.

3.     Pozor na neznámé odkazy a webové stránky

Navštěvujte na internetu pouze známé a důvěryhodné stránky. Dnešní útočníci jsou vynalézaví a dokážou velmi věrně reprodukovat například přihlašovací stránku do internetového bankovnictví a chytře vás na ni navést. Proto pozor na jakékoliv neznámé odkazy na internetu a v e-mailu, které by vás dovedly na stránky připomínající přihlašovací formulář do internetového bankovnictví, e-mailu nebo například sociálních sítí. Pokud se vám jeví přihlašovací obrazovka k produktům internetového bankovnictví jakkoli podezřelá, nepřihlašujte se a kontaktujte klientskou linku. Vždy si v hlavičce prohlížeče pro jistotu zkontrolujte, zda se skutečně nacházíte na dané webové stránce a ne na té falešné (internetové bankovnictví UniCredit Bank má stránku https://cz.unicreditbanking.net).

Obzvlášť nebezpečné mohou být stránky s erotickým obsahem nebo stránky ke stahování softwaru, videí a hudby, které často obsahují množství nebezpečného softwaru a virů.

4.     Podezřelý e-mail? Neotevírat a raději smazat.

UniCredit Bank vám nikdy nepošle e-maily s výzvou ke sdělení identifikačních údajů, hesel, PINů atd. Na takovéto výzvy nikdy nereagujte a informujte, prosím, klientskou linku. Ve své emailové schránce otevírejte pouze důvěryhodné emaily od známých a očekávatelných odesílatelů. Pokud se jeví email jakkoliv podezřele, raději jej rovnou smažte. Pokud jste jej již otevřeli, určitě neotevírejte přílohy a odkazy, které obsahuje. A pokud se vám nechtěně podaří kliknout na odkaz nebo otevřít přílohu, rychle ji zavřete a nenechávejte program ani prohlížeč nic instalovat.

5.     Chraňte se proti spamu

Nejlepším nástrojem, jak většinu nechtěné a nebezpečné pošty eliminovat, je nastavit a aktivně používat emailovou ochranu proti spamu. Většina veřejných služeb ji nabízí, stejně tak mnoho emailových klientů jako Outlook a další. Její nastavení je často intuitivní a jednoduché. Zvažte použití také dalších bezpečnostních programů jako antispyware a antiadware, které vás ochrání před nechtěnými reklamami a nebezpečnými programy.

6.     Používejte a aktualizujte antivirový program i firewall jak v počítači, tak telefonu

Provádějte pravidelně kontrolu svých zařízení prostřednictvím antivirového programu. Antivirový program nikdy nevypínejte, nezapomínejte pravidelně aktualizovat a používejte jeho nejnovější verzi, která má implementovanou ochranu i detektory škodlivého softwaru. Podvodníci nespí, proto čím starší antivirový program, tím méně účinný je proti novým hrozbám. Zároveň doporučujeme na počítači používat firewall. Vybavte antivirem i svůj chytrý mobilní telefon. Že telefony viry nenapadají je nebezpečný mýtus, který se vám může lehce vymstít. Pokud máte podezření, že váš počítač nebo mobilní telefon napadl virus, nepoužívejte jej pro přístup do internetového bankovnictví ani k jiným službám s vašimi osobními údaji (e-mail, sociální sítě, internetové obchody, atd.) a kontaktujte IT odborníka. 

7.     Aktualizujte svá zařízení, počítač i mobilní telefon

Pravidelně také aktualizujte své programy i operační systém. Obzvláště důležité je aktualizovat internetový prohlížeč v počítači i telefonu a všechny jeho takzvané zásuvné moduly (například přehrávač Flash). Aktualizujte také všechny své bezpečnostní programy. Hlídejte si také vydávání oprav operačního systému a neodkládejte jejich instalaci „na příště“. Pro chytré telefony a tablety doporučujeme používat nejnovější verzi operačního systému (tzv. firmware), který výrobce pro zařízení oficiálně nabízí. Všechny staré verze vašich programů jsou potenciální hrozbou pro bezpečné surfování i pro vaše finanční prostředky. Nikdy neinstalujte do svého počítače a telefonu programy, jejichž původ neznáte. Na mobilní telefony instalujte pouze aplikace z oficiálních obchodů s aplikacemi - Google Play (Android), App Store (iOS).

8.     Mějte přehled o svém zůstatku a transakcích

Vědět, kolik peněz vám zbývá na účtu a jaké transakce jste provedli, je nejlepší nástroj včasného varování, že je cokoliv v nepořádku. Nechte si proto automaticky posílat SMS či e-maily s informacemi o uskutečněných transakcích. Pokud zaregistrujete jakoukoliv operaci, kterou jste neprovedli, okamžitě kontaktujte banku.

9.     Pravidelně sledujte novinky o bezpečnosti na internetu

Čím více informací máte, tím bezpečněji se dokážete na internetu chovat. Pravidelně proto sledujte nejnovější zprávy z oblasti bezpečnosti na internetu a dodržujte všechna doporučená pravidla.

10.   Máte podezření? Ihned kontaktujte klientskou linku

V případě, že pozorujete cokoliv podezřelého v souvislosti s vaším internetovým nebo mobilním bankovnictvím, neváhejte okamžitě kontaktovat klientskou linku UniCredit Bank +420 221 210 031.